księgowość marki

Nie prowadź księgowości samodzielnie, skorzystaj z pomocy doświadczonego biura rachunkowego

Definicja VAT

księgowość marki

Podatek od towarów i usług, PTU (ang. Value Added Tax, VAT) ? podatek od wartości dodanej, podatek pośredni, pobierany na każdym kolejnym etapie obrotu towarami lub usługami (podatek obrotowy), którego konstrukcja zakłada brak kaskadowego nakładania się podatku poprzez zastosowanie mechanizmu odliczenia podatku pobranego w poprzednich etapach obrotu.

W Polsce został wprowadzony przez ustawę z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50). Jednak konieczność harmonizacji polskiego prawa podatkowego z prawem UE zmusiła polskiego ustawodawcę do uregulowania tej kwestii w nowej ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

Twórcą koncepcji tego podatku był niemiecki przedsiębiorca Carl Friedrich von Siemens, który w swoich pracach z 1920 roku wyłożył jego ideę1, ale powszechnie za twórcę VAT uważany jest francuski ekonomista Maurice Lauré2.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Podatek_od_towar%C3%B3w_i_us%C5%82ug


Szczególny sposób powstawania obowiązku podatkowego

Metoda kasowa ? metoda rozliczania podatku VAT. Szczególny sposób powstawania obowiązku podatkowego, który bywa korzystny dla małych podatników. Polega ona na tym, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uregulowania całości lub części należności, a nie, jak w przypadku pozostałych podatników, z chwilą dostarczenia towaru lub momentu wykonania usługi. Moment powstania obowiązku podatkowego nie może być jednak późniejszy niż 180 dni od daty wydania towaru lub wykonania usługi. Jest to podstawowa różnica pomiędzy metodą kasową a memoriałową.

Nie należy mylić metody kasowej z zasadą kasową.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_kasowa


Jak dbać o księgowość w firmie?

Księgowość firmy pozwala dokładnie kontrolować jej interesy, zyski i straty, ale jednocześnie jest to także obowiązek, który na przedsiębiorców nakłada prawo. Każdy z nich musi skrupulatnie prowadzić księgowość firmy, a ponadto okresowo umożliwiać kontrolę danych organów, które sprawdzają, czy wszystko w firmie działa zgodnie z prawem. Warto księgowość prowadzić bardzo dokładnie ze względu na własne korzyści, ale także dlatego, by uniknąć problemów z danymi urzędami, które czasem mogą skutkować wysokimi kosztami lub innymi problemami. Jeśli w księgowości firmy pojawią się niejasności, często może to nawet skutkować koniecznością przerwania działalności i bardzo poważnymi konsekwencjami prawnymi.


Dodane: 25-07-2016 18:05

Widok do druku:

księgowość marki